شنبه , اردیبهشت ۸ ۱۴۰۳

قرارگاه‌های “تحول محلات”؛ زمینه‌ساز تشکیل تمدن نوین اسلامی در جهان/ تفاوت مردم‌سالاری دینی با دموکراسی غربی

به گزارش  پل نگار،، تلاش های مردمی بسیجیان همواره زبان زد خاص و عام بوده و گستره این حرکت های جهادی را در سراسر میهن اسلامی عزیزمان شاهد هستیم.
روحیه سلحشوری و میدان داری بسیجیان که برگرفته از آرمان های امام راحل و فرهنگ حسینی است باعث شده  در تمام مشکلات این کشور و حتی در بزنگاه های مهم، پرچمداری از انقلاب اسلامی صورت پذیرد.
اقدامات خوبی از ابتدای سال های تاسیس این نهاد مقدس تا کنون در سراسر کشور شکل گرفته است که استان هرمزگان نیز با توجه به موقعیت استراتژیک خود از این قاعده مستثنی نبوده است.

ساحل‌نشینان هرمزگانی مدافعان همیشگی خلیج همیشه فارس
فعالیت های بسیجیان در استانی که بزرگترین پهنای ساحلی کشور را به خود اختصاص داده و خودش را مدافع تنگه هرمز و خلیج فارس می داند قابل تقدیر است.
تحول گرایی در این شهر بندری را می توان با پای کارآمدن بسیجیان در چند سال اخیر بیش از قبل شاهد بود و به جرات می توان گفت این قشر از جامعه برای پیشرفت و توسعه در این استان گام های مهمی برداشته اند.
سال ۱۳۹۴ فرمانده جوان سپاه شهرستان بندرعباس با ایده ای جدید نسبت به اقدامات سازمان بسیج در استان هرمزگان وارد عرصه خدمت رسانی به آحاد جامعه شد.
شاید کم تر کسی در آن زمان از تفکرات این فرمانده خوش‌ذوق هرمزگانی در ذهن خودش الگو سازی می کرد و نام طرح تحول محلات در ابتدای آن سال برای هر کسی بازگو می شد شناخت درستی از آن نداشتند.

فعالیت ۶ کارگروه راهبردی در قرارگاه های طرح تحول محلات
قرارگاه‌های طرح تحول محلات که در مسیر تصویب این نام چکش کاری زیادی شده بود با محوریت ۶ کارگروه راهبردی کار خود را در سپاه شهرستان بندرعباس و پایگاه های مقاومت بسیج مرکز استان هرمزگان آغاز کردند.

قرارگاهی که رویکرد کاری اش مردم محور بود و با درگیر کردن مردم نسبت به مشکلات همان محله بنا داشت مشارکت و هم افزایی مردم محلی با محوریت بسیج و مطالبه از مسئولان، در برطرف سازی مشکلات و ارتقاء سطوح مختلف فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و حتی اقتصادی اقدام شود.
شاید هیچ کس فکرش را نمی کرد که چنین طرحی در سالیان نه چندان دور تبدیل به یک فرصت کشوری و حتی فراتر از آن شود تا جایی که نظر ریاست سازمان بسیج را به خودش جلب و تعریف و تمجید های فراوانی از مدیران عالی استان و حتی سران کشوری به خود اختصاص دهد.
از پرپایی میزهای خدمت با حضور مسئولان ادارات در مساجد هر محله و پیگیری مشکلات مردم در محل سکونتشان تا راه اندازی کانون های مردم یاری و خدمت رسانی تحت مدیریت کارگروه های این قرارگاه ،تسهیل در امر ازدواج جوانان با راه اندازی مزون‌های عروس و در اختیار قرار دادن سوله های ورزشی بسیج و همچنین برچیدن چهره فقر در محل سکونت با مواسات و همدلی مردم محلی از اقداماتی بوده است که در این طرح خودجوش شکل گرفته است.
راه اندازی کارگروه های علمی ویژه دانش آموزان و دانشجویان، ترمیم منازل مسکونی محرومان، پرورش نیروهای خلاق مردمی در جهت خدمت رسانی بیشتر به جامعه و حتی تاسیس فروشگاه های منصف با محوریت کمک به توان خرید مردمی از دیگر اقدامات قرارگاه طرح تحول محلات در استان هرمزگان می باشد.

تشکیل قرارگاه تحول محلات متناسب با منظومه فکری رهبر انقلاب اسلامی است

سردار غلامرضا سلیمانی رییس سازمان بسیج مستضعفان کشور، آبان ماه سال گذشته در آیین افتتاح نمایشگاه طرح تحول محلات در شهرستان بندرعباس اظهار کرد: کار خوبی که در سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان انجام داده، ایجاد قرارگاه های تحول محلات در سطح استان است که دقیقا متناسب با منظومه فکری رهبر معظم انقلاب بخصوص هدف گذاری که معظم له در بیانیه گام دوم انقلاب برای ملت ایران انجام دادند یعنی تشکیل دولت اسلامی و تمدن نوین اسلامی در جامعه اسلامی است.
وی افزود: محلات اصلی ترین بخش های اجتماع ما هستند چه در شهرها و روستاها از قدیم محلات در جغرافیای ایران اسلامی دارای هویت بودند با پیروزی انقلاب اسلامی و اهمیت یافتن نقش مردم در سرنوشت امور شاهد آن بودیم که در طول ۴۱سال گذشته هر سال یک انتخابات برگزار می شد و مردم نقش پررنگی داشتند.
سلیمانی ادامه داد: این بخش که مردم بیاند در سرنوشت خودشان مشارکت کنند شرکت در انتخابات است اما مردم سالاری دینی جنبه ها متفاوت دیگر هم دارد که در واقع در همه بخش ها، مردم سالار خودشان باشند و وقتی مردم علاوه بر انتخابات در بقیه موضوعات حضور داشته بانشد و مشارکت کنند همه جنبه های مردم سالاری دینی محقق می شود.
تفاوت مردم سالاری دینی با دموکراسی غربی
رییس سازمان بسیج با بیان تفاوت مردم سالاری دینی با دموکراسی های امروز غربی تصریح کرد؛ آن ها فقط مردم سالاری تک بعدی هستند که شرکت در انتخابات است و نظیر انتخابات آمریکا در میان دوتا حزب که از طریق پول و رسانه کنترل افکار عمومی را در اختیار دارند اما در الگوی مردم سالاری دینی، مشارکت مردم در همه جنبه هاست.
وی با بیان اینکه تشکیل قرارگاه های محلات با هدف گزاری تحقق محله اسلامی، دقیقا استفاده از همه قابلیت های جنبه های اسلامی است گفت: استان هرمزگان در اجرای این طرح، سابقه چندساله ای دارد که امروز  خیلی هوشمندانه و عالمانه شکل گرفته اند.
مشکلات با مجاهدت برطرف می شود
سردار سلیمانی با اشاره به اینکه عده ای مجاهدت کردند و خون دل خوردند تا این قرارگاه ها شکل گرفته و تحقق همه جنبه های مردم سالاری دینی مجاهدت است بیان کرد: خیلی از مشکلات ما با مجاهدت برطرف می شود و با اعتلا در زمینه های فرهنگی، تشکیل دولت اسلامی تحقق کامل پیدا می کند و رهبر معظم انقلاب می فرمایند تا دولت اسلامی شکل نگیرد جامعه اسلامی و در نهایت تمدن اسلامی محقق نمی شود.
فرمانده سازمان بسیج کشور یادآور شد: طرح تحول محلات در هرمزگان، کاربسیار خوب و ستایش انگیز هست و در کشور هم در حال الگوبرداری هست و ما تلاش می کنیم این الگو را در معرض همه دلسوزان انقلاب و رده های مختلف سپاه و بسیج در استان ها قرار بگیرد.
وی خاطرنشان کرد:کانون خانواده، مدرسه، مسجد و محله چهار رکن موثر و اقداماتی هستند که به سایر جنبه ها، نیازها و حل مسائل مردم توجه شده و کار زیبایی هست و ان شالله که خیر و برکت برای استان هرمزگان و کل ایران اسلامی داشته باشد.

رویکرد طرح تحول محلات نیرو پروری در پست های مدیریتی کشور باشد
حجت الاسلام غلامعباس یاراللهی مسئول قرارگاه محله آیت الله غفاری شهرستان بندرعباس در گفتگو با خبرنگار هرمز به تشریح اهمیت فلسفه وجودی قرارگاه تحول محلات پرداخت و اظهار کرد: یکی از کارهای ویژه بسیج در چند سال های اخیر، می توان به اجرای طرح تحول محلات و ایجاد هماهنگی بین مسجد و پایگاه مقاومت بسیج و همچنین ارتباط بین امام جماعت با فرمانده پایگاه اشاره کرد. این هم افزایی و همدلی بین دو مرکز معنوی، اجتماعی و فرهنگی برکات زیادی را برای اهالی محله به همراه داشته و خواهد داشت.
وی با بیان اینکه هر محله دارای مسائل سیاسی، اجتماعی، ورزشی، علمی، فرهنگی و … است، افزود: قرارگاه تحول محلات برای ارتقای تمامی این مسائل می تواند برنامه داشته باشد. البته به تمامی مسائل ورود و کارهایی را آغاز کرده ایم. خیلی از کارها نیز هنوز زیرساخت های آن تمام نشده و در آینده سبب شگفت انگیزی اکثر افراد خواهد شد.

تمرکز قرارگاه طرح تحول بر محرومیت زدایی از جامعه
مسئول قرارگاه تحول محله آیت الله غفاری با بیان اینکه در وهله نخست؛ بر روی مسئله محرومیت زدایی متمرکز شده ایم، تصریح کرد: در این راستا، کارها به شکلی صورت گرفت تا جایی که بدون دریافت کمک از ارگان ها، موفق شدیم کمک های مردمی را به خوبی جذب کنیم. به طوری که از ابتدای سال جاری تا کنون بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان کمک های مردمی جمع آوری شده است.
یاراللهی از شناسایی و طبقه بندی ۶۰۰ خانوار نیازمند در محله آیت الله غفاری خبر داد و گفت: به منظور زدودن غبار محرومیت از چهره محله و رفع مشکلات معیشتی این تعداد خانوار نیازمند، به تناسب وضعیت مالی و آسیب پذیر بودن خانوارها، بسته های معیشتی بین آنان تویع شد.
وی اضافه کرد: برای رسیدگی و ارتقای مسائل فرهنگی خانواده های نیازمند محله آیت الله غفاری نیز با هماهنگی سپاه امام سجاد(ع) استان هرمزگان، مرکزی را تحت عنوان مرکز مشاوره خانواده درحال تاسیس است.
مسئول قرارگاه تحول محله آیت الله غفاری گفت: تا قبل از شیوع ویروس کرونا، با هدف رصد و رفع مشکلات ساکنین این محله، در منازل آنها حضور مییافتیم و درخصوص مشکلاتشان بحث و تبادل می شد سپس زیارت آل یاسین قرائت می کردیم و به مشکلات آنان رسیدگی می کردیم. با اجرای این طرح؛ امام جماعت با تمامی خانوارهای نیامند آشنا می شود و متقابلا خانوارها نیز علاوه بر آشنایی با اعضای بسیج، در جریان نوع فعالیت های این قشر مردمی قرار می گیرند و روابط ها نزدیکتر و انس و الفت بین شان ایجاد می شود.

قرارگاه تحول محله مشکل سند مالکیت ساکنین کوی آیت الله غفاری را مرتفع ساخت
یاراللهی به پیگیری‌های انجام شده جهت اخذ اسناد مالکیت منازل مردم محله آیت الله غفاری توسط قرارگاه تحول محلات اشاره کرد و گفت: با رایزنی های بسیار و جلسات متعدد، سال گذشته مردم با مبلغ پایین و به صورت اقساطی، سند مالکیت منازل خود را دریافت کردند و ساخت و ساز در این محله که حدود ۲۰ سال اجازه هیچ گونه اقدامی جهت بازسازی و احداث نداشتند، آغاز شد. البته حدود ۸۰ درصد کوی آیت الله غفاری فاقد سند مالکیت هستند و این حرکت قرارگاه تحول محلات تاثیر بسزایی در رفع این مشکل مردم محله دارد.
وی با بیان اینکه قرارگاه تحول محلات در همه ابعاد می تواند مثمر ثمر واقع شود، افزود: بسیجی ها و مسجدی ها مسئولیت دارند بدون دریافت هیچ گونه هزینه ای، به رفع مسائل و مشکلات مردم محلات بپردازند. این دو قشر مسئولیت پذیرند و با جان و دل در راستای کاهش و رفع مشکلات ساکنین محلات تلاش می کنند.
مسئول قرارگاه تحول محله آیت الله غفاری، تربیت نیرو را یکی دیگر از اقدامات خوب این قرارگاه عنوان کرد و گفت: ورود نوجوانان به مسائل اجتماعی محلات و آشنایی با درد و مشکلات مردم و همکاری در توزیع بسته های معیشتی بین نیازمندان به گونه ای تربیت می شود که در آینده به فردی کارآمد برای نظام مقدس جمهوری اسلامی و دغدغه مند برای رفع مشکلات مردم تبدیل شود و در این راستا گام بردارد.
یاراللهی ادامه داد: برای الگوسازی در بین نوجوانان و جوانان محله، امسال به یکی از جوانان بسیجی محله پیشنهاد شد به عنوان الگوی جوانان فعال در مسیر رفع مشکلات مردم محله، به شورای شهر بندرعباس ورود کند و این فرد الگویی برای سایر افراد مجموعه است و تلاش می کنند تا به این جایگاه برسند.
وی تاکید کرد: قرارگاه تحول محلات قادرند استاندار، نماینده مجلس، اعضای شورای شهر، فرمانداز و شهردار تربیت کند و شهر را از معضلات کنونی رهایی بخشد. امید است مسئولان بسیج و سپاه نگاه و توجه ویژه ای به قرارگاه تحول محلات معطوف کنند.

قرارگاه تحول محلات برگرفته از سنت پیامبر گرامی اسلام است
شیخ حسین بازماندگان، عالم اهل سنت جنوب کشور و امام جمعه بندرپل گفت: قرار گاه تحول محلات برگرفته از سنت پیامبر گرامی اسلام وهمانند دستوری است که حضرت محمد(ص) به تک تک مسلمانان داده؛ پس قرار گرفتن در سنگر پر افتخار قرارگاه تحول محلات، یعنی دفاع از از آموزه های دین مبین اسلام.
شیخ بازماندگان افزود :همان‌طور که مقام معظم رهبری دامت برکاته دغدغه معیشت مردم را دارند، باید همه آحاد مردم و بویژه روحانیت معزز به میدان بیایند و با همراهی و همکاری بسیجیان این امر مبارک را تحقق بخشند.
وی عنوان کرد: بحمدلله همیشه در طول تاریخ روحانیت علمدار بوده و درخط مقدم قرار داشتند و نبض جامعه و قلوب مردم را با اخلاق برگرفته از سیره بزرگان دین در اختیار داشتند؛ پیشنهاد می کنم جهت لبیک گفتن به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای مدظله‌العالی باتمام توان به میدان بیایند و کار تشکیلاتی را با همکاری سپاه پاسداران و بسیج مردمی ساماندهیکنند.
عالم اهل سنت جنوب کشور با بیان اینکه هر مسجد باید تبدیل به یک قرارگاه تحول محلات شود، خاطر نشان کرد: قرارگاه تحول محلات برگرفته از سنت نبوی است که زود به موفقیت می رسد و مردم خواهان مردم سالاری هستند و یکی از راههای مردم سالاری همین مشارکت ها است.

قرارگاه های طرح تحول می تواند الگویی برای جهان اسلام شود
حجت الاسلام والمسلمین محمدعبادی زاده نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس اظهار کرد: هرمزگان جزو پیشگامان طرح تحول محلات بوده و برای استان مایه افتخار و سربلندی است ان شاالله این طرح در سراسر استان بتوانداز آن جایگاهی که انتظار می رود برخوردار شود.
نماینده ولی فقیه در هرمزگان افزود: امیدوارم که ان شاالله این حرکتی که سردار سالاری فرمانده محترم سپاه امام سجاد(ع)استان که از دوره فرماندهی سپاه بندرعباس شروع کردندامروز بعنوان یک الگو در سطح کشور و البته در جهان مطرح شود.
عبادی زاده با اشاره به دوران آغازین انقلاب اسلامی و تشکیل کمیته های انقلاب به فرمان امام راحل یادآور شد: طرح تحول محلات بسیج ما را به یاد آغازین انقلاب اسلامی می اندازد که کمیته های انقلاب در محلات شکل گرفت و توطئه های دشمنان را خنثی می کرد و اولین کسانی که جلوی تحرکات منافقین و توطئه های دشمنان در دهه ۶۰ می گرفتند جوانان اهل مسجد کمیته انقلاب بودند.
عبادی زاده ادامه داد: در یکی از ترورهای کور و غم انگیز در خیابان ناصرخسرو در تهران که با انفجار بمب تعداد زیادی از مردم را کشتند اتفاقا بنده نزدیک به صحنه بودم و دیدم که اولین کسانیکه حضور پیدا کردند بچه های کمیته انقلاب بودند.
وی خاطرنشان کرد: امروز این تجربه بسیار ارزشمند در اختیار ما هست که ان شالله بخوبی از آن استفاده کنیم.

کاهش ناهنجاری‌ها و کجروی‌ها ثمره ایجاد قرارگاه تحول محلات
حجت الاسلام علی اکبر انصاری راد در گفتگو با خبرنگار هرمز به اهمیت و نقش قرارگاه تحول محلات در حل و فصل مسائل و مشکلات محلات اشاره داشت و گفت: جایگاه و نقش قرارگاه تحول محلات در زمینه رشد و توسعه فرهنگ اسلامی بر همگان کاملا واضح و روشن است.
وی افزود: از آنجایی که قرارگاه تحول محلات برای برون‌رفت از شرایط نامساعد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی محلات راه‌اندازی شده‌اند تا کنون به توفیقات فراوانی در این زمینه دست یافته اند که کاهش آسیب‌های اجتماعی، ناهنجاری ها و کجروی ها کاملا روشن بوده و برای تاثیرگذاری بر آسیب‌هایی همچون اعتیاد، طلاق و مفاسد اخلاقی بسیار موثر واقع شده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان اضافه کرد: به ویژه مدیریت پایگاه های فرهنگی اجتماعی محلات در بیشتر نقاط توسط مبلغان جوان و خوش سلیقه اعمال می‌شود که توانستند به شیوه تبلیغ چهره به چهره و شناسایی افراد آسیب‌دیده، به بررسی و رفع مشکلات آن اقدام کند.
قرارگاه های طرح تحول پیشگام در حل مشکلات مردم
انصاری راد همچنین گفت: بررسی‌ها و تحقیقات میدانی و نیز شواهد حکایت از آن دارد که کارگروه‌های تشکیل شده در ذیل هر کدام از این پایگاه ها موجب شناسایی و بررسی جمع‌بندی و دستیابی به راهکار مناسب برای حل مسائل موردنظر گردیده اند.
وی در ادامه افزود: این کارگروه ها که در زمینه حل مسائل دینی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی محلات تشکیل شده‌اند سبب کاهش آسیب های متعدد در زمینه های گوناگون شده اند. اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان؛ سیاست ایجاد و تقویت پایگاه‌های فرهنگی اجتماعی محلات در کنار پایگاه‌های فرهنگی اجتماعی بسیج را در سال ۱۴۰۰ در دستور کار جدی قرار داده است. البته تاکنون نیز با همفکری و همکاری و همراهی هم توانسته اند نسبت به حل و فصل مسائل گوناگون محلات گام‌های موثری بردارند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان بیان داشت: یکی از دستاوردهای بزرگ کارگروه اجتماعی محلات، تهیه ملزومات برگزاری مراسم ازدواج آسان جوانان محلات است که مورد استقبال بسیار خوب جوانان و خانواده‌های آنان واقع شده و به عنوان یک افتخار جدید و خلاقیت اجتماعی درحال اجراست.
انصاری راد گفت: در کارگروه اقتصادی نیز شاهد تحولات بسیاری در زمینه معیشت مردم محلات بوده ایم این کارگروه توانسته است با راه اندازی فروشگاه منصف در زمینه رفع مشکلات معیشتی ساکنان محلات نقش‌آفرینی موثر داشته باشد که مورد اقبال عمومی قرار گرفته و رشد و توسعه این گونه فروشگاه ها امری ضروری است.

فعالیت ۶۰۰ قرارگاه تحول محلات در استان هرمزگان/ بسیج حلقه ارتباط مردم و مسئولین است
مبدع طرح تحول محلات کشور گفت: رویکرد قرارگاه های تحول محلات، ایجادیک وحدت و انسجام با بهره گیری از همه ظرفیت‌های مادی و معنوی بسیجیان و آحاد مردم که دلسوز انقلاب هستند برای این که بتوانیم بر نقشه‌های شوم دشمنان فائق بیاییم.
سردار اباذر سالاری فرمانده سپاه امام سجاد(ع) استان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی هرمز اظهار کرد: توفیق شد در سال ۱۳۹۴ در شهر بندرعباس یک اتفاق مبارک و زیبایی توسط بسیج رقم بخورد همانطوری که ما در دفاع مقدس با حضور مردم، بسیجیان عزیز و نیروهای مسلح با یک انسجام و تشکیل قرارگاهی مهم توانستیم بر دشمن فائق بیاییم و دشمن را پشت مرزها نگه داریم، در این برهه از زمان که همه استکبار با تمام توان و با تمام قوا در عرصه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعییورش برده است راهی جز انسجام بخشی مردم و بهره گیری از ظرفیت های بی بدیل مردم برای مقابله با اینیورش تمام عیار دشمن وجود ندارد.
رسیدن به وحدت و انسجام با طرح تحول محلات
سالاری افزود: آن چیزی که ما به دنبال آن بودیم ایجادیک وحدت و یک انسجام با بهره گیری از همه ظرفیت‌های مادی و معنوی بسیجیان و آحاد مردم که دلسوز انقلاب هستند برای این که بتوانیم بر نقشه‌های شوم دشمنان فائق بیاییم، بنابراین طرحی را با عنوان قرارگاه های تحول محلات در و مسجد و پایگاه های بسیج شهر بندرعباس در سال ۹۴ آغاز کردیم که محور این کار مسجد بود و امام مسجد به عنوان پرچمدار این حرکت و پایگاه بسیج به عنوان دبیر این کار ارزشمند کار خود را آغاز کردند.
وی ادامه داد: با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلفی که در محله بود اعم از ظرفیت‌های حقیقی و حقوقی، شخصیت های مختلف، افراد ذی نفوذ، افراد نخبه و متنفذین محله، مجمعی تحت عنوان قرارگاه تحول محله شکل گرفت.
فعالیت ۶ کارگروه در قرارگاه تحول محلات
فرمانده سپاه امام سجاد(ع) استان هرمزگان تشریح کرد: این مجمع کارگروه های مختلفی را در بر دارد که ۶ کارگروه از دل این مجمع ایجاد شد، کارگروه راهبردی که به موضوعات مهم و چشم اندازه محله و طراحی برنامه های فرهنگی اجتماعی اقتصادی اشتغال محله برنامه ریزی می‌کند.
سالاری گفت: کارگروه سازندگی و مردم یاری و اشتغال در خصوص توانمندسازی مردم، رفع محرومیت و انجام کارهای عمرانی برای آبادسازی محیط محله و ایجاد اشتغال های پایدار، ایجاد صندوق های خیریه و توانمندسازی نوجوانان و جوانان خصوصاً سرپرستان خانوار، جزو برنامه های موثر این کار گروه می باشد.
وی عنوان کرد:کارگروه فرهنگی ورزشی و نشاط یکی از کارگروه های عمده‌ای که در ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی و احیاء برنامه‌های ورزشی و سنتی ایرانی که همخوانی با معیارهای دینی ما دارند و مورد توجه این مردم بودند اقدام شد،کادرسازی آینده این محله و آینده آن شهر در این کارگروه توجه می شود ارتباط با مدرسه ارتباط دانش آموزان با مسجد در این کارگروه شکل گرفت.
عالی ترین مقام در سپاه استان هرمزگان تصریح کرد: توانمندسازی علمی فرهنگی، توانمندسازی زوجین جوانان، خصوصاً پیگیری جهت کاهش آمار طلاق و اعتیاد جزو عملکرد این کارگروه می باشد.
سالاری عنوان کرد: کارگروه پشتیبانی که نقش پشتیبانی از این اقدامات ارزشمند قرارگاه را دارد.
کارگروه فضای مجازی و رسانه از اهمیت بالایی برخودار است
وی با بیان اینکه کارگروه فضای مجازی و رسانه هم از کارگروه های موثری بوده است که جهت بالا بردن سواد رسانه ای بین مردم ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: ایجاد شبکه های مجازی با رویکرد توجه به پیام رسان های داخلی و زمینه سازی برای انعکاس فعالیت های محله و اطلاع مردم محله و ایجاد فضای ارزشی در فضای مجازییکی از اهداف قرارگاه بوده است.
فرمانده سپاه امام سجاد(ع) استان هرمزگان اظهار کرد: اقدامات موثر دیگری در قالب قرارگاه تحول محلات در بعد کارگروه دفاعی و امنیتی انجام شده است که هدف این کارگروه نقش ایجاد روحیه سلحشوری و استکبار ستیزی در جوانان و آحاد مردم بود.
سالاری افزود: با بهره‌گیری از توانمندسازی گردان های مختلف بسیج، گردان های تخصصی، گردان های عمومی متشکل از خواهر و برادر، برای دفاع موزائیکی در محیط و منطقه سکونت خودشان یکی از اهداف این کارگروه بوده است.
وی همچنین از تشکیل کارگروه های ارشادی در این قرارگاه سخن گفت و اظهار کرد: گروه‌هایی که بتوانند نسبت به منکرها که در محیط محله وجود دارند با استفاده از ظرفیت های نخبگان، پشکسوتان، ریش‌سفیدان این موضوع را دنبال کنند و آسیب های ناشی از این موضوع را به حداقل برسانند.

ایجاد اشتغال جایگزین برای شغل های کاذب
مبدع طرح تحول محلات در کشور ادامه داد: در بخشی از محلات کسانی که به عنوان فروشنده مواد مخدر و مشروبات الکلی و سایر موضوعات با تشکیل گروه ارشادی این عزیزان را ارشاد کردند و در جهت توانمندسازی و اشتغال های مولد و زودبازده برای جایگزین کردن این کار نامناسب اقدام کرده‌اند که برکات خوبی را در پی داشته است.
برچیدن چهره فقر و محرومیت در قرارگاه های تحول محلات
سالاری گفت: با همه این اوصاف قرارگاه تحول یک کار مردم پایه ای است که می تواند تاثیرگذار در همه امور باشد، تمامی امور محله توسط این کارگروه ها که از نخبگان تاثیرگذاران آن محله است شکل می گیرد، همه فعالیت های فرهنگی ورزشی، فعالیت های عملیاتی، عمرانی، سازندگی و همه توسط این کارگروه که خود مردم هستند سازماندهی و اجرا خواهد شد، در واقع بهره‌گیری از تمامی ظرفیت های مردم در جهت رفع نیازمندیهای خودشان است اگر این نیاز، نیاز به محرومیت زدایی است، با ایجاد گروه های جهادی کمک به رفع محل کمک به ساخت و ساز محرومین توجه به تهیه سبد کالا و بسته های معیشتی مردم همه اینها جزء نیازهای آن محله است که توسط افراد خیر و افراد موثر و گروه‌های جهادی به سرانجام می‌رسد و به نوعی خود مردم در مسائل خودشان ورود می کنند توجه دارند و دغدغه های خودشان را در حد توان خودشان برطرف می کنند.
بهره گیری از تمام ظرفیت های اقشار بسیج
فرمانده سپاه امام سجاد(ع) استان هرمزگان گفت: بهره گیری از ظرفیت اقشار بسیج و حضورشان در محلات و توجه دادن مسئولین به محلات با ایجاد میزهای خدمت، حضور استاندار، حضور فرماندار، حضور مسئولین و مدیران شهرداران در محلات باعث می شود که از نزدیک با مشکلات محلات آشنا و در جهت رفع مسائل پیگیری‌های لازم را انجام دهند.
بسیج نقش آفرین و حلقه ارتباطی بین مردم و مسئولان
سالاری خاطرنشان کرد: امروز بسیج به عنوان حلقه ارتباط بین مردم و مسئولین نقش آفرین در گره‌گشایی از کار مردم است، شعار بسیج رفع گره و مشکل مردم است، شعار بسیج در کنار مردم بودن است تا رفع محرومیت و توانمندسازی و ایجاد اشتغال و همچنین خادمی کردن برای مردم عزیز در محلات مختلف خصوصاً محلات کم برخوردار است.
گسترش قرارگاه های تحول محلات در سطح کشوری
وی با بیان اینکه امیدواریم خداوند عنایت فرماید تا بتوانیم این کار ارزشمند را در سراسر کشور گسترش دهیم، ابراز کرد: از روز اولی که این کار قرارگاه آغاز شد از دو مسجد در شهر بندرعباس کلید خورد و امروز به لطف الهی۶۰۰ قرارگاه تحول محلات در سراسر استان هرمزگان در حال فعالیت هستند که انشاالله با برنامه‌های متنوع و تاثیر گذار در جهت احیای مساجد و تقویت بنیه دینی و روحیه سلحشوری مردم اقدام می کنیم.

منبع:هرمز
انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

بازدید مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای گمنام پلدختر

به گزارش پل تگار،سرهنگ محسن رشیدی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *