یکشنبه , اردیبهشت ۹ ۱۴۰۳

پزشک سالاری بلای جان حوزه درمان لرستان؟/قلب بیمارستان پلدختر از کار افتاد/مشورت درمانی نسخه جدید بیماران قلبی پلدختر از درهشهر؟

به گزارش پل نگار،مقوله سلامت از موضوعات مهم برای جامعه است،احداث مراکز درمانی و وجود پزشک در این مناطق در جهت تامین سلامت مردم نقش به سزایی دارد.

شهرستان ۸۰هزار نفری پلدختر به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شمال به جنوب و کیفیت بد جاده ها،افزایش میزان تصادفات و وقوع حوادث غیرمترقبه از قبیل سیلاب ،لزوم ایجاد مراکز درمانی مجهز و حضور پزشکان متخصص ضروری است.

اما متاسفانه معضل “پزشک سالاری” در سیستم بهداشت و درمان به سدی محکم برای خدمات رسانی بهتر در حوزه درمان به مردم گردیده است به طوری که در مناطق محروم از قبیل پلدختر که شاهراه درمانی جنوب لرستان و حتی کشور می باشد و پزشکان متخصص از قبیل قلب،ارولوژی در برخی موارد حاضر به حضور در این مناطق نیستند.

این واقعیت را بایستی قبول کرد که به دلیل تغییر شیوه زندگی و نوع تغذیه ،بیماری های قلبی و عروقی و گوارشی در مناطقی از قبیل شهرستان پلدختر افزایش پیدا کرده و روزانه از طریق بلندگو بایستی منتظر شنیدن نام شهروندان فوت شده بر اثر این بیماری ها باشیم.

امروز نبود متخصص قلب در بیمارستان امام ره پلدختر به مطالبه فراگیر تبدیل شده که نیاز هست مسئولان دانشگاه علوم پزشکی لرستان نسبت به تامین پزشک اقدام عاجلی انجام دهند.

رحیمیان از شهروندان پلدختری در گفتگو با پل نگار با اشاره به اینکه حضور پزشک قلب در بیمارستان پلدختر ضروری است اظهار داشت:یکی از اقوام که علائم ناراحتی قلبی داشته به بیمارستان بردم که متاسفانه به دلیل نبود پزشک متخصص قلب مجبور شدیم بیمار به خرم آباد ببریم.

وی بیان کرد:تردد در جاده نامناسب پلدختر-خرم آباد خودش دلهره آور و ترس آور است حالا فکر کنید با یک بیمار قلبی بخواهید در این مسیر حرکت کنید.

شهروند رومشکانی در گفتگو با بیان روز با اشاره به اینکه در این شهرستان بیمارستان نداریم اظهار داشت:بیشترین مراجعات درمانی ما به بیمارستان و مراکز درمانی شهرستان پلدختر است.

وی بیان کرد:وقتی پزشک متخصص داخلی بیمارستان امام ره مرخصی رفته بود و پزشک قلب هم نبود بیمار قلبی وقتی به بیمارستان مراجعه می کند دلهره شدید دارد که ببینم سالم از اینجا بیرون می رود؟

اکبر جوادی رئیس شبکه بهداشت ودرمان شهرستان پلدختر در پاسخ به سوال خبرنگار پل نگار،مشکل نبود متخصص قلب در این شهرستان را چگونه می خواهید حل کنید،اظهار داشت:نبود پزشک متخصص قلب در بیمارستان امام ره پلدختر طی سال های گذشته هم بوده است

وی تصریح کرد:دکتر دانژه متخصص بومی قلب پلدختر که مدتی در شهرستان فعالیت کردند به دلیل خدمت سربازی امکان فعالیت مستمر برای وی در شهرستان دیگر فراهم نشد.

جوادی در اظهار نظر جالب و قابل تامل توپ را به زمین دیگری انداخت و افزود:کمبود فارغ التحصیلان رشته قلب و عدم تمایل فارغ التحصیلان برای حضور در پلدختر سبب شده که مشکلاتی مواجه شویم.

وی در ادامه در اظهار نظر متناقضی گفت:در شهرستان الیگودرز دو متخصص قلب وجود دارد که حاضر نیستند از شهرستان خارج شوند و ما برای بیماران قلبی از متخصصان قلب که بومی در دره شهر هستند مشورت می گیریم.

جوادی با بیان اینکه بیمارستان پلدختر در حال حاضر دارای ۱۷متخصص در رشته‌های مختلف است، گفت: این شهرستان طی سال‌های گذشته با نبود متخصص قلب مواجه بوده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان پلدختر در اظهار نظر قابل تامل اظهار داشت:تعدادی پزشک متخصص قلب که بومی شهرستان هستند حاضر به طبابت یک‌روزه در پلدختر نیستند.

وی ادامه داد:برای رفع مشکل نبود پزشک متخصص قلب از طریق رؤسای شبکه بهداشت و رئیس بیمارستان از طرق مختلف خواهش کرده است که حتی یک روز به رفع مشکل مردم پلدختر کمک کنند، اما قبول نمی‌کنند.

چوادی خاطر نشان کرد: پیگیری هایی برای تامین متخصص قلب در تنها بیمارستان پلدختر انجام‌‌شده، اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

وی بیان کرد: همچنین معاون وزیر بهداشت وعده داده است که در اسرع‌ وقت مطالبه به‌حق مردم پلدختر را محقق کند.

جوادی گفت: پیگیری لازم برای حضور یک متخصص بیهوشی دیگر در پلدختر انجام شده است که تا زمانی که متخصص بیهوشی در مرخصی حضور دارد ما مشکلی در این شهرستان نداشته باشیم.

 

رئیس شبکه بهداشت و درمان پلدختر با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۷متخصص در بیمارستان مشغول به فعالیت است تصریح کرد: یک پزشک که بومی این شهرستان و در خدمت سربازی است به‌خواست خودش چند روزی در بیمارستان پلدختر حضور داشت.

جوادی اظهار داشت: کمبود فارغ‌التحصیلان رشته قلب، نبود افراد بومی و عدم تمایل فارغ‌التحصیلان برای حضور در پلدختر سبب شده است که ما با مشکلاتی مواجه شویم.

رئیس شبکه بهداشت و درمان پلدختر با بیان اینکه یک میلیارد و ۲۵۰میلیون تومان طی یک‌سال گذشته صرف خرید کیت‌های آزمایشگاهی در این شهرستان شده است افزود:مرگ ومیر مادران باردار در پلدختر بیش از ۱۰سال است که نداشتیم.

وی تصریح کرد:بیش از ۱۳۶هزار واکسن سال گذشته برای واکسیناسیون مردم علیه بیماری کرونا انجام‌شده است و بیشترین واکسن مصرفی مربوط به سینوفارم و کمترین استفاده از واکسن نورا بوده است.

جوادی در پاسخ به این سوال که آیا صحت دارد برخی نیروهای مجموعه بهداشت و درمان تخلف مالی داشتند و اخراج شدند؟اظهار داشت:نسبت به برخی افراد سوءظن پیدا شد پرونده تخلفات اداری برای سه نفر از کارکنان بیمارستان تشکیل شد و توسط هیئت تخلفات اداری اخراج شدند ،اما دفاعیات خود را در این هیئت استانی ارائه دادند و حکم بازگشت به کار گرفتند.

وی در مورد تخلفات مالی بیمارستان یاد آور شد:تمام مناسبات مالی بیمارستان پلدختر به صورت آنلاین است و بازرس به این موارد نظارت دقیق دارد.

به گزارش پل نگار،به نظر می رسد موضوع سلامت امر مهمی که نمی توان با لجبازی یا تسویه حساب های حاشیه ای آنرا به سرانجام رسید با توجه به وجود پزشکان متخصص بومی قلب در استان می تواند برای نجات جان همشهریان خود پیش قدم انجام امورات خیر در راستای حضور در شهرستان و مداوای بیماران قلبی باشند، با توجه به اهمیت سلامت مردم و لزوم رسیدگی دقیق و بدون حاشیه به مشکلات حوزه بهداشت و درمان جهت تامین سلامت، نیاز هست مسئولان این حوزه بیشتر به حوزه کاری متمرکز و با ارائه راهکارهای مختلف برای رفع مشکلات این حوزه مهم با هم افزایی و تعامل ،مدیریت کنند.

انتهای پیام

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

بازدید مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای گمنام پلدختر

به گزارش پل تگار،سرهنگ محسن رشیدی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *