دوشنبه , اردیبهشت ۱۰ ۱۴۰۳

شاهراه ترانزیتی لرستان با طعم مرگ؟/کمبود تجهزات راهداری پلدختر در پیچ وعده ونامه نگاری/پراید مردم قربانی شاسی بلند مسئولین در جاده مرگ؟!

به گزارش پل نگار،شهرستان پلدختر جنوبی ترین شهر لرستان که به دلیل همجواری با استان های کرمانشاه،خوزستان و ایلام دارای موقعیت استراتژی حمل ونقل باری و مسافری می باشد.

نزدیک بودن پلدختر به مرز بین المللی مهران و در مسیر قرار داشتن آن در پروژه بزرگ جاده ای کربلا موید این مطلب است که بیشتر باید به این شهرستان از لحاظ راهداری توجه کرد.

اما در این میان این شهرستان را به دلیل نداشتن کمربندی با توجه به حجم زیاد تردد وسائط نقلیه سنگین وسبک ،پلدختر را بایستی شهر بدون کمربندی کشور هم نیز نامگذاری کرد که با این حجم تردد ولی فاقد این زیر ساخت است.

کم توجهی به شهرستان محروم پلدختر در حوزه راهداری در کنار دیگر بخش ها باعث شده که جان شهروندان پلدختری و سایر نقاط کشور در جاده های ناایمن جنوب لرستان به خطر بیافتد.

البته اگر مسئولان هم رنگ مردم برای سفر به این شهرستان محروم از ماشین های شاسی بلند با شیشه های دودی استفاده نکنند و با یکی از خودروهای بی کیفیت دو شرکت خودروساز ایرانی به این جاده سفر داشته باشند شاید عمق درد را بهتر بفهمند.

با توجه به مشکلات اقتصادی و محرومیت مردم که عمده زندگی آنان با کشاورزی و دامپروری می چرخد و چندین سال هم خشکسالی داشته ایم توان خرید ماشین مدل بالا با ایمنی بیشتر را ندارند و اکثر مردم این منطقه از پراید،تیبا دو،تراکتور و موتور استفاده می کنند که تردد با این ارابه های مرگ در جاده های ناایمن در بیشتر مواقع با طعم مرگ همراه است.

یک شهروند پلدختری در گفتگو با پل نگار با اشاره به مشکلات محور پلدختر-خرم آباد اظهار داشت:ما به دلیل کارهای درمانی مجبور هستیم هفته ای یا دوهفته ای یک بار به مرکز استان تردد داشته باشیم که متاسفانه این جاده اصلا ایمن نیست.

وی بیان کرد:اگر شب بخواهید از این مسیر تردد کنید فاقد علائم هشدار دهنده کافی است و حتما بایستی با جاده آشنا باشید وگرنه در همان پیچ اول تصادف می کنید یا به رودخانه میزنید یا به کوه برخورد می کنید.

علی محمدیان فرد راننده وسیله نقلیه سنگین که کارش حمل بار می باشد در گفتگو با پل نگار گفت:ما که روزانه با جاده سروکار داریم ،جاده قدیم پلدختر-خرم آباد پس از سیل ۹۸ از ایمنی لازم برخوردار نیست و ما به دلیل گرانی عوارض آزاد راه مجبور هستیم شبانه از این مسیر تردد کنیم.

آقایی از دیگر شهروندان پلدختری در گفتگو با پل نگار با انتقاد از کیفیت بد جاده پلدختر به سمت اندیمشک اظهار داشت:تعریض جاده پلدختر- اندیمشک کار خوب و ارزشمندی بود که متاسفانه به دلیل حجم بالای تردد وسائط نقلیه سنگین این جاده الان موج موجی شده و سواری های بومی برای تردد اقدام به کار خطرناک،تردد در شانه راه می کنند.

وی بیان کرد:تصادفات زیادی در این مسیر رخ می دهد که جان هم شهری های ما در این جاده از بین می رود ولی مسئولان با یک لکه گیری فقط می خواهند از خود سلب مسئولیت کنند،یا اجازه ندهید وسائط نقلیه سنگین از این مسیر تردد کنند یا مجددا آسفالت استاندارد انجام دهیم که مطمئنا بعد از مدتی شاهد خرابی جاده می شویم.

شاهراه ترانزیتی لرستان با طعم مرگ؟/کمبود تجهزات راهداری پلدختر در پیچ وعده ونامه نگاری/پراید مردم قربانی شاسی بلند مسئولین در جاده مرگ؟!

جاده که از قدیم عامل توسعه ای هر منطقه بوده به دلیل تغییر شیوه زندگی مردم و استفاده بیشتر از ماشین، احداث جاده با کیفیت واستاندارد جهت حفظ جان مردم و تردد آسان از ضروریات برنامه ریزی در حوزه راهداری به نظر می رسد.

جاده پلدختر-ایلام نیازمند توجه بیشتر مسئولان

بابایی از شهروندان پلدختری در گفتگو با پل نگارب ا اشاره به اینکه جاده پلدختر-درهشهر نباید رها شود عنوان کرد:به دلیل حجم بالای تردد بومی های منطقه پلدختر ومسافرین ایلام و زائرین کربلا از این جاده،مسئولان بیشتر باید مشکلات آن را رسیدگی کنند.

وی بیان کرد:این جاده از مسیر باغ جایدر تا چم مهر دارای پیچ های زیاد و بدون علائم هشدار دهنده است که در بیشتر مواقع در این مسیر شاهد وقوع تصادف می باشیم،هر چند از مسیر سراب جهانگیر تا سرابحمام کار تعریض جاده به خوبی صورت گرفته است.

جاده مرگ پلدختر به دهلیج نیازمند تعریض و ایمن سازی

یکی از جاده هایی که در زمان سیل ۹۸ به جاده طلایی برای تردد امدادگران و رساندن تجهیزات امدادی برای کمک رسانی به سیل زدگان در پلدختر مشهور شد،جاده پلدختر-دهلیج بود.

صادقی از شهروندان پلدختری در گفتگو با پل نگار اظهار داشت:تعداد زیادی مردم منطقه پلدختر به روستاهای آبسرد،چمشک،قلعه نصیر ،واشیان،بادامک به صورت روزانه تردد می کنند و این جاده دسترسی هیچگونه کیفیت و استانداردی ندارد،هر چند در ماه های اخیر روکش آسفالت در برخی نقاط انجام گرفته ولی کافی نیست.

وی بیان کرد:به دلیل وجود مناطق تفریحی همچون غار کوگان،کاروانسرای چمشک،آبشارهای تخت چان و کول چپ تردد مسافرین غیر بومی هم از این جاده از طرف شهرستان پلدختر زیاد است که متاسفانه به دلیل کم توجهی مسئولان به رفع مشکلات این جاده شاهد وقوع تصادف و مرگ همشهریان در این مسیر هستیم.

جهت پیگیری مطالبات مردم و اهمیت موضوع به سراغ روح اله شریف زاده رئیس اداره راهداری شهرستان پلدختر رفتیم ،شریف زاده با اشاره به اینکه پلدختر از لحاظ وسعت جاده ای سومین شهر لرستان است اظهار داشت:وضعیت محورهای مواصلاتی شهرستان پلدختر به غیر از جاده آسیب دیده پلدختر-خرم آباد مناسب است.

وی بیان کرد:اداره راهداری پلدختر با توجه تجهیزات و نیروی انسانی که در اختیار دارد به صورت شبانه روزی به خصوص در فصول بارندگی مشغول خدمات رسانی به مردم است.

شریف زاده تصریح کرد:ما هم قبول داریم که وضعیت جاده پلدختر – دهلیج مناسب نیست و در سفری که نیکزاد و معاونین برخی وزرا اخیرا به پلدختر داشتند این موضوع را پیگیری کردیم ونامه نگاری انجام دادیم که در سال گذشته ۶کیلومتر این مسیر را آسفالت کردیم و برنامه داریم امسال هم ۵کیلومتر دیگر جاده را روکش آسفالت انجام دهیم.

مدیر راهداری پلدختر اضافه کرد:مسیر پلدختر-اندیمشک نیازمند لکه گیری اساسی است که به دلیل تردد وسائط نقلیه سنگین پس از مدتی این اقدامات هم بی اثر می شود و بایستی در حوزه راهداری پلدختر از لحاظ اعتباری توجه ویژه ای صورت گیرد.

وی با بیان اینکه شرکت زیر ساخت با همکاری بخش خصوصی در قبال جاده پلدختر-خرم آباد مسئولیت دارند یادآور شد:اداره راهداری فقط وظیفه نگه داری از جاده را بر عهده دارد و این شرکت بایستی جاده را درست کند و تحویل ما بدهد تا نگهداری کنیم.

شریف زاده یادآور شد:به روز رسانی تجهیزات راهداری پلدختر یکی از مطالبات جدی ما پس از سیل ۹۸ است که علی رغم پیگیری های مکرر و نامه نگاری های زیاد داشتیم فعلا محقق نشده است و فقط یک دستگاه لودر و گریدر جدید به ناوگان ما اضافه شده که پاسخگو نیاز متناسب با حوادث غیرمترقبه از قبیل سیل نیست.

احداث جاده ایمن و استاندارد در راستای توسعه و پیشرفت یک منطقه تاثیرگذار است در جهت تامین سلامتی رانندگان ومسافرین توجه به بازسازی محورهای مواصلاتی پلدختر به عنوان ترانزیت جاده ای شمال به جنوب امری ضروری و لازم به نظر می رسد که مسئولان می توانند با تزریق اعتبارات ویژه،چهارخطه کردن محورها و احداث کمربندی کمک شایانی به توسعه شهرستان محروم پلدختر داشته باشند.

علی مرادی

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

بازدید مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای گمنام پلدختر

به گزارش پل تگار،سرهنگ محسن رشیدی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *