پنج شنبه , اردیبهشت ۱۳ ۱۴۰۳

توصیه های زیست محیطی ایام تعطیلات نوروزی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پلدختر در خصوص رعایت نکات زیست محیطی در ایام تعطیلات نوروزی تشریح کرد.

علی_الشتری_نژاد”رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پلدختر  در گفت و گو با پل نگار،ضمن تبریک سال نو و آرزوی سلامتی و تندرستی برای همه همشهریان، توصیه های زیست محیطی برای ایام پیش رو در طبیعت گردی و حضور در مناطق تفرج پذیر ورعایت دستورالعمل ها و پروتکلهای بهداشتی مواردی به شرح ذیل جهت یادآوری مطرح کرد :

۱- احترام به طبیعت احترام به زندگیست و احترام به زندگی احترام به خالق هستی است.

۲- با رعایت اخلاق طبیعت گردی و با بهره مندی از آموزه های دینی و اخلاق زیست محیطی در حفظ طبیعت و محیط زیست کوشا باشیم.

۳- اماکنی برای نشستن و استفاده انتخاب شود که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه های درختان که موجب تخریب محیط زیست می گردد، خودداری گردد.

۴- تا حد امکان از غذاهایی استفاده شود که نیازمند پخت مجدد نباشد و در صورت نیاز به آتش حتما از ذغال آماده استفاده نمایند و از شکستن شاخه ها و درختان خود داری نموده و حتما خاکستر آتش را با آب و خاک بپوشانند از روشن کردن آتش در نزدیکی درختان خودداری کنند و در صورتی که نسبت به برپایی آتش اقدام نموده اید قبل از ترک محل از خاموش شدن آن کاملا مطمئن شوید . اجاق گاز پیک نیکی بهترین گزینه است .

۵- بنا به آموزه های دینی شکستن شاخه های درختان به منزله شکستن بال فرشتگان است ، از هرگونه اقدام به شکستن شاخه های درختان در جهت برپایی آتش و سایر مسائل جداً خودداری فرمایید .

۶- همراه داشتن کیسه مخصوص جمع آوری و حمل زباله از ضروریات است تا در پایان روز زباله های تولیدی و به جا مانده توسط دیگران به محل مناسب جمع آوری آن منتقل شود . از رها کردن زباله در محل های تفرجگاهی ، جنگلی و ساحلی خودداری نمایید .

۷- آلوده نمودن آب رودخانه ها ،دریاچه ها و تالاب ها باعث ازبین بردن آبزیان می شود ، از هرگونه عملی که موجبات آلودگی را فراهم نماید اجتناب فرمایید.

۸- ماهی های قرمز را در صورتی که بهمراه دارید به محل های تعبیه شده جهت جمع آوری تحویل فرمایید و از انتقال گونه های غیر بومی به رودخانه ها و تالابها خودداری کنید.

۹- تخم پرندگان ، جمع آوری جوجه های تازه متولد شده و تخریب آشیانه ها موجب خسارات به طبیعت و ممنوع می باشد

۱۰- شکار و صید جانوران وحشی ممنوع و جرم محسوب می گردد.

۱۱- با توجه به اینکه در حال حاضر فصل تخم ریزی ماهیان می باشد ، هر گونه صید ماهی ممنوع می باشد .

۱۲- از حمل هرگونه سلاح، ، تبر، اره و تور صیادی و تیراندازی پرهیز کنید و به جای شکار یا زنده گیری حیوانات و چیدن گلها و گیاهان، از آنها عکس بگیرید و سالها از دیدن آن عکس لذت ببرید.

۱۳- آلودگی صوتی تاثیر منفی بر روی حیوانات دارد، در هنگام حضور در طبیعت این موضوع را رعایت کنید.

۱۴- در صورت مشاهده هرگونه تخلف زیست محیطی مراتب را به اداره حفاظت محیط زیست اطلاع دهید.

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

۳۷۰ هزار هکتار از اراضی دیم لرستان در قالب طرح جهش تولید زیر کشت هستند

سید عماد شاهرخی ظهر امروز در جلسه طرح جهش تولید در دیمزارها که با به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *